Dop

Den 18/20 maj/ 18./20. toukokuuta 2008

I helgen har vi haft dop för minstingen! Minnesvärd seremoni i en vacker kyrka och sedan en härlig fest med nära och kära gjorde hennes dag helt underbar. Så här glad såg dopbarnet ut efter festligheterna.

Viikonloppuna oli pienimmäisemme kaste! Mieleenpainuva seremonia kauniissa kirkossa ja sen jälkeen ihastuttava juhla tärkeiden ja rakkaiden ihmisten kanssa tekivät hänen päivästään täydellisen. Näin iloinen oli kastettu itse juhlallisuuksien jälkeen.



Eftersom vi inte hann öppna presenterna under kalaset vill vi bjuda in alla på presentöppning här på bloggen. Tusen tack för de fina presenterna!

Koska emme ehtineet avata lahjoja itse juhlatilaisuudessa, haluamme nyt kutsua kaikki lahja-avajaisiin täällä blogissa. Tuhannet kiitokset hienoista lahjoista!


Kommentarer
Postat av: Piritta

God kväll. Det är så härligt med barndop. Underbar bild. Finska är mitt modersmål. Vi har alltid pratat finska hemma o jag har gått i finsk klass från lekis upp till nian. Även fast jag är född i Sverige så var det finska jag lärde mig o prata först. Sen är ju jag finsk medborgare o hejar på finland när det är hockey, så nog känner jag mig som en finne ;). Men jag pratar och läser hellre än skriver på finska, man glömmer ganska lätt. Hur sjutton har du hunnit bli så duktig på svenska på så kort tid? Du kan både finska och svenska riktigt bra. Det är imponerande. Ha en bra kväll. Pirre

2008-05-18 @ 20:57:40
URL: http://gallerihonshuset.blogspot.com
Postat av: Kamomilla

Hej!

Vilken söting! Vad roligt att dopet gick bra!



Er flytt närmar sig visst? Det känns säkert lite spännande. Det fick mig att tänka på att vi flyttade för ett år sedan hit ut (sista maj 2007) och det har varit så lätt att anpassa sig och vi trivs så bra.

Jag tyckte om ditt inlägg om närproducerad mat och om ekologiskt liv. Eftersom jag är deltidsanställd med bara 2-3 arbetsdagar under vintermånaderna, har vi det ganska knapert, men jag brukar säga att det tar fram den bästa kreativiteten för sparssamma lösningar! Vi köpte hjortkött direkt från jaktlaget i vintras och min man fick stycka den för första gången i sitt liv. Det kändes nog väldigt jordnära det. Sen har vi ätit enormt goda rostade rotfrukter till istället för hitflugna spanska tomater...

Man kan ju påverka på många sätt. Sen är jag ju en stor loppisfreak och älskar att ta vara på gamla möbler och göra om dem. Det är så kul!

Kamomilla

2008-05-18 @ 21:19:32
URL: http://lillakamomilla.blogspot.com
Postat av: Roslagsdrömmar

Hej,



Tack för kommentaren på min blogg! Ja visst är det vackert hemma i roslagen : )Men Åbos skärgård låter inte dumt heller! Din blogg är jätte fin : )



He en underbar dag!

Kram Maria

2008-05-19 @ 11:49:24
URL: http://roslagsdrommar.blogspot.com/
Postat av: Farmor

Vår lilla gulleflicka! Du var så duktig på dopet så man blir varm i hjärtat när man tänker på det!!!

Puss/farmor

2008-05-20 @ 17:32:55
Postat av: Päivi

Tack för alla snälla ord!



Kamomilla, jag har oroat mig lite grann om vi kommer att få några att umgås med, men era erfarenheter visar ju annat. Och det där med lokala jaktlaget, det ska vi också prova.



Piritta, jag ser det som en fördel att ha flera språk samtidigt men helt felfri svenska har jag dock inte...

2008-05-21 @ 10:11:14
Postat av: Piritta

Hei taas. Nyt mun pitää yrittäää kirjoittaa suomeksi. ;) Mua vähän harmittaa kun en ole opettanut(?) meidän lapsille suomea, tai mun vanhin lapsi, 11 vouotias, oppi puhumaan suomea sillon kun se oppi puhumaan, mutta tarhassa ei ollut suomalaisia kavereita niin se jäi sitten melkeen kokonaan. Mä sanoin mun miehelle että nyt mun on pakko puhua suomea että ne oppis ainakin ymmärtämään. Me ollaan joka toinen kesä soumessa. Sinne lappiin itikoitten tykö....Voi hyvin ja kuullaan. Pirre ( Ursäkta alla stavfel.. ha ha. )

2008-05-21 @ 14:49:22
URL: http://gallerihonshuset.blogspot.com
Postat av: Kamomilla

hej igen!

Vi hade nog lite anknytning till byn från förr, en del bekanta och i och med att vi byggde i hela 4½ år så besökte vi ju centrum i byn ganska ofta. Att våra söner är i skolålder gjorde situationen lättare också i och med att man skulle på föräldramöten och då var det ju bara att glatt presentera sig. Det mest avgörande i att komma in i gemenskapen har nog varit det att min man och jag båda jobbat inom kundbetjäning och därför mött nästan alla bybor via jobbet.



men det är nog bara att glatt kasta sig in i evenemang som ordnas, eller hobbyn eller marknader eller vad som helst. Blyg får man inte vara!



Lycka till!

2008-05-21 @ 17:48:04
URL: http://www.lillakamomilla.blogspot.com
Postat av: Elina

Svar: Tack så mycket! :)

Nu har jag lagt in lite fler bilder på Jarmo också. Kommer nog fler så småningom när jag har tid att sitta ner och fixa med dem. Ska fara och rida nu men jag ska försöka ta tag i designandet av din blogg snart, förhoppningsvis har jag lite tid över nu till helgen. Hoppas du inte är alltför övervänt! Mvh Elina

2008-05-21 @ 18:49:24
URL: http://candypie.blogg.se/
Postat av: Päivi

Piritta, kaksi kieltä on rikkaus, eikö vain? Meillä suomenkielisillä äideillä on täällä Ruotsissa oma yahoo-lista (http://groups.yahoo.com/ruotsinmammat). Tervetuloa mukaan!



Kamomilla, vilken tur då att vi är rätt sociala! Mottagandet beror alltså till stor del på oss själva.



Elina, nej då! Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge...



2008-05-21 @ 19:09:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0