Älgjakten fortsätter

I helgen var jag med på älgjakt! Det kan låta lite motsägelsefullt för de som känner mig och vet att jag inte är någon jaktmänniska alls. Maken lyckades ändå övertala mig att bli hans ersättare och när jag dessutom fick med mig en tjej-kompis var saken klar. Strax efter klockan åtta på morgonen bar det i väg till bryggan för att möta de andra jägarna. De kanske hade sina fördomar (lagen består ju mestadels av äldre herrar) men när ett större område ska jagas är alla extra krafter välkomna.
Min uppgift blev att gå i drevet med hunden. På kartan ser det busenkelt ut, man går bara rakt mot första jakttornet. Även om jag var utrustad med både karta och kompass visade sig uppgiften att vara rätt krävande. Jag gick sick-sack genom hela området och tappade bort de andra ett tag så att de fick ropa efter över radion. Själv visste jag förstås hela tiden var jag var förutom när jag kom till ett träsk och inte visste åt vilket håll jag skulle gå. Det resulterade i att jag gick fram och tillbaka längs stranden en stund innan en annan jägare hann ikapp mig. Min förklaring om "tolling" (att gå fram och tillbaka vid vattenlinjen för att locka djur till sig) godtogs inte...
Djur fanns det faktiskt gott om, jag såg två rådjur redan i början samt lite senare hur älghunden gick i närkamp med en ilsken mårdhund. Båda klarade sig oskadda. De andra jägarna rapporterade likaså om rådjur och hjortar men så kvigga att ingen kom till skott. Jag var ändå nöjd efter dagen för hunden hade återigen visat sina färdigheter såväl på drev som på spår och jag hade fått en spännande dag i skogen!

Minä olin viikonloppuna hirvijahdissa! Saattaa kuulostaa oudolta niiden mielestä, jotka tuntevat minut ja tietävät etten ole lainkaan metsästäjätyyppiä. Puoliso onnistui kuitenkin ylipuhumaan minut lähtemään hänen tilalleen ja kun vielä sain ystävän mukaan, oli asia sillä selvä. Heti kahdeksan jälkeen aamulla suuntasimme siis laiturille muiden metsästäjien tavoin. Heillä saattoi olla epäilyksensä (seura koostuu enimmäkseen vanhemmista herroista) mutta kun metsästetään isolla alueella ovat kaikki lisävoimat tervetulleita.
Minun tehtäväkseni tuli kulkea ketjussa koiran kanssa. Kartalla se näyttää yksinkertaiselta, kuljetaan vain suoraan ensimmäistä metsästystornia kohti. Vaikka minulla oli mukana sekä kartta että kompassi muodostui tehtävä yllättävän vaativaksi. Kuljin siksakkia alueen läpi ja kadotin hetkeksi muun seurueen niin että he alkoivat jo huudella minua radion välityksellä. Itse tiesin tietenkin kokoa ajan sijaintini paitsi silloin kun tulin järven rantaan enkä tiennyt mihin suuntaan lähteä. Kävelinkin hetken aikaa edestakaisin kunnes yksi metsästäjistä tuli siitä ohi. Selitykseni "tollingista" (edestakaisin kävelystä eläinten houkuttelemiseksi paikalle) ei tuntunut uskottavalta...
Eläimiä metsässä oli paljon, minä näin kaksi kaurista heti alkumetreillä ja vähän myöhemmin kuinka hirvikoira kävi kaksintaistoon ärtyneen supikoiran kanssa. Molemmat selvisivät vahingoitta. Toiset metsästäjät raportoivat myös kauriista ja peuroista, mutta niin vikkelistä ettei kukaan ehtinyt edes tähtäämään. Minä olin päivän antiin hyvin tyytyväinen sillä koiramme oli taas osoittanut kykynsä sekä ajo-koirana että jäljestäjänä ja olimmehan me kaikki saaneet jännittävän päivän metsässä!


Fågelhund eller älghund, det är frågan?

Kommentarer
Postat av: Huset på landet

Strongt gjort av dig att gå med i älgjakten! Det skulle nog inte jag ha vågat mig på. Å så ser jag att ni varit ut på fisketur också. Måste vara underbart att få vara ute i naturen så mycket.

2008-11-12 @ 12:24:27
URL: http://husetpalandet.blogspot.com
Postat av: Dubbelörnen

Jag är ju uppvuxen med jakt så jag har inga som helst bekymmer med själva jagandet heller. Älskar viltkött gör vi hela familjen!



Hösten måste vara extra underbar att njuta av i skogen... För det hann du väl ändå med ;)

Kram

2008-11-12 @ 13:55:15
URL: http://karljohansgarden.blogspot.com
Postat av: Päivi

Det var jättefint i skogen, jag såg dessutom flera fina kantareller på ett ställe men vågade inte stanna och plocka. För då hade ju gubbarna fått ännu mer att säga om "tjejer i skogen". :)

2008-11-12 @ 15:18:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0