Turistföretagare eller fiskare?

"Vad ska man då livnära sig på om man vill bo i skärgården?", är en fråga som många ställer till oss. Jag kan inte svara av egen erfarenhet direkt eftersom vår familj är här på en "time-out" för att få mer tid med barnen medan de är små. Men om jag ser på de bofasta skärgårdsbor är det förstås några kategorier som kommer fram tydligare än andra. De allra flesta är faktiskt mångsysslare, det gäller att vara både kreativ och påhittig eftersom sådana välbetalda heltidsarbeten som finns i städerna finns knappast här. De två största yrkeskategorierna bland skärgårdsbor är (enligt min något subjektiva bedömning) egenföretagare och turistföretagare. Sedan finns det konstnärer och pensionärer. Två tidigare stora områden, fiske och sjöfart, sysselsätter inte särskilt många längre. Slutligen finns också de som pendlar varje dag till fastlandet och det är faktiskt ett helt godtagbart alternativ eftersom sjöresan tar högst en halvtimme. Samma tid eller till och med kortare än stadsbor tillbringar i buss, tåg eller egen bil. Så visst kan skärgården vara ett alternativ!

"Millä sitä sitten voi elättää itsensä, jos haluaa asua saaristossa?", kysytään meiltä usein. En voi vastata täysin omasta kokemuksesta, sillä meidän perheemme viettää täällä vain sapattivuotta lasten ollessa vielä pieniä. Jos kuitenkin katson muita saaristossa vakituisesti asuvia, nousee muutama ryhmä esille yli muiden. Suurin osa toimii ensinnäkin monella alalla, täällä pitää olla sekä luova että kekseliäs, sillä sellaisia hyvinpalkattuja kokopäiväisiä työpaikkoja kuin kaupungissa on, ei täältä juuri löydy. Kaksi suurinta ryhmää saaristossa (minun subjektiivisen arvioni mukaan) ovat kuitenkin yksityisyrittäjät ja matkailuyrittäjät. Sitten on taiteilijoita ja eläkeläisiä. Kaksi aiemmin suurta aluetta, kalastus ja merenkulku, eivät enää työllistä kovin monia. Sitten ovat tietysti mantereella työssäkäyvät ja se vaihtoehto onkin täysin mahdollinen, sillä merimatka kestää korkeintaan puoli tuntia. Sama aika, tai jopa lyhyempikin, jonka kaupunkilaiset viettävät bussissa, junassa tai omassa autossa. Saaristo voi siis olla ihan hyvä vaihtoehto!

Kommentarer
Postat av: Jantiina

Saaristo on upea vaihtoehto! Vaikka itse suhtaudun mereen pelonsekaisella kunnioituksella, olisin valmis muuttamaan saareen. Ja aika vähällä ihminen loppujen lopuksi tulee toimeen, kun asettaa arvot kohdalleen. Hienoa, että voitte viettää sapattivuoden!!

2009-02-09 @ 11:58:21
URL: http://jantiina.blogspot.com/
Postat av: Huset på landet

Ja, nu gäller det att gnugga geniknölarna och fundera på vad ni skulle kunna livnära er på om ni fortsätter att bo i skärgården. Och pendlingstid på en halvtimme är ju helt OK!

Oj vad ni är modiga som vågat vinterbada, det tror jag inte jag skulle klara, men det är säkert jätteskönt! Allra roligaste vinteraktiviteten är nog att promenera eller sparka på isen, tycker jag!

2009-02-09 @ 12:00:40
URL: http://www.husetpalandet.blogspot.com
Postat av: Sannamaria

Juu, ihan totta :) Meidän systeemi oli juuri yrittäjyys sekä "tilkkutäkkimalli", eli monta pienempää tulonlähdettä yhdessä.



Tosi kivaa että olette saaneet talvikelit sinnekin :) Ja aivan ihanilta kuulosti teidän talvipuuhat!!!

2009-02-09 @ 12:18:40
URL: http://saaristonmama.blogspot.com
Postat av: Pirre

Hej på dig. Allt väl?



Jag skulle absolut kunna tänka mig att jobba med lite allt möjligt, om jag fick bo så som ni bor nu...Skärgården...Undebart =)Men det gäller och veta med vad också, det är ju det. Och en halvtimme in till fastlandet är ju inget att bråka om =)



Vad härligt o hoppa i ett vak...Inte för att jag har själv provat, men det sägs att det är bra för kropp o själ..På vilket sätt vet jag ju inte, men jag antar att det blir en upplevelse som heter duga och så vaknar man väl "till liv"...he he he...



Ha det så gott. Kram Pirre

2009-02-10 @ 13:32:10
URL: http://gallerihonshuset.blogspot.com
Postat av: PiaMaria

ja....man kan ju fråga sej vad folk ska livnära sej med här i storstan också...nu när alla blir avvarslade en efter en.......



Hoppas ni har det bra där ute i vårvintern!



Kram P

2009-02-11 @ 13:41:07
Postat av: Mrs W

Jag gillar NLP, just att kunna styra mina egna tillstånd att välja när/hur jag reagerar och hur jag mår i olika situationer.

Det handlar oxå mkt om kommunikation med människor.

Mia Törnblom (tror jag hon heter) har en bra och lätt bok som heter självkänsla Nu. Den är en lättläst bok som är en bra men enkel början.



Annars är jag helt såld på:



Napoleon Hill - Lär en att bli framgångsinriktad

Anthony Robbins - Ja vad ska jag säga... Fantastisk

Kjell Enhager - Anv NLPs tekniker fantasktisk rolig att lyssna på.





2009-02-18 @ 13:01:04
URL: http://dalatorpet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0