20 sorters fiskar



Det var ett tag sedan jag skrev om fisket så det passar bra att göra det nu. Eller egentigen ska jag be någon annan att skriva, nämligen en som har provat det mesta  i fiskeväg här - min käre man. Ordet är hans:

Tällä kertaa kirjoitus vain ruotsiksi, sillä näppäimistön ääressä on rakas mieheni:

"Ok. Vi käkar egenfångad fisk så gott som varje dag, till lunch eller middag. Förenar på så vis nytta med nöje. Jag har alltid gillat att sportfiska (med spö alltså). Nu är det fiske för mat, d v s hushållsfiske, som gäller. Det är nästan lika spännande som spöfiske att ta upp nät och se vilken fångst man fått, och går snabbare. Dessutom kan barnen vara med. De är entusiastiska hjälpredor som bidrar med gott humör och vetgirighet. Hur många tre- och femåringar idag kan utan att blinka artbestämma våra 10 vanligaste matfiskar? Det kan vår son och största tjej idag. Vanligtvis lägger vi ut nät på eftermiddagen och tar upp dem på förmiddagen dagen efter, sedan lägger vi ut igen nästa dag och så rullar det på. Här om dagen fick vi en ovanlig bifångst i strömmingsnätet. T o m vi vuxna var tvungna att gnugga oss i ögonen inför: En ivrigt slingrande ca 20 cm lång  och grönskimrande havsnål!  Närmast släkt med sjöhästarna enligt tillgänglig litteratur.



I och med havsnålen (som förresten återfick friheten efter fotografering) samt ett par romstinna lakar (de blev däremot stuvade på äkta skärgårdsmanér) har vi kommit upp i 20 fiskarter så här långt under vårt ölivsäventyr. Eller vad sägs om: gös, abborre, gädda, sutare, sik, regnbågsöring, gärs, mört, id, vimma, braxen, strömming, vassbuk, nors, hornsimpa, flundra, ål, löja, havsnål och lake.

Blir det inte enformigt med så mycket fisk att äta, undrar somliga säkert. Vårt bestämdaste svar: Inte alls! Med åtminstone 10 olika matfiskar i våra hemmavatten, och basala kunskaper i några enkla sätt att tillaga fisk är enformig det sista vi kan säga om vår kost. Vi steker, röker, gravar, lägger in, kokar och grillar med olika variationer i det oändliga. Barnen och vi vuxna har våra respektive favoriter: Storasyster älskar rökt flundra, lillebror kan äta smörstekt sik till frukost, lunch och middag, och lillasyster petar i sig abborrfilé i socker-ättikslag snabbare än farsan hinner lägga in...Själv tycker jag att gravad sik är smarrigast, och min fru får något vilt i blicken när jag föreslår att vi ska grilla regnbåge.

Nu ligger isen över våra fiskevatten. Det borde begränsa möjligheterna till husbehovsfiske. Eller? Jag återkommer inom kort med ett vinterfiskereportage."


Sik - pappas och lillebrors favorit

Kommentarer
Postat av: Tiina

Trevligt att (höra) läsa mannens tankar. Har så svårt att tänka mig att ni skulle fundera på att inte fortsätta med detta sortens liv... ;o)

2009-01-24 @ 16:18:19
URL: http://alandsskargard.blogspot.com/
Postat av: Ullis/Leva på landet

Så härligt med så mycket fisk. Mina barn älskar fisk, speciellt färsk vara. De kan äta hur mycket som helt då. Vi vuxna får inte mycket med, s.



Ha en bra helg!

Kram Ullis

2009-01-24 @ 19:25:06
URL: http://levapalandet.blogspot.com/
Postat av: fru mju

åh, min lillebror skulle älska ert liv. här hos oss äter vi faktiskt alldeles för lite fisk, tyvärr.

2009-01-25 @ 09:36:30
URL: http://frumju.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Mmm, det där låter gott det! Idag var vi till sommarstugan och då vittjade farmor och farfar nät som de har under isen, men det kom inte annat än aborrar!

Jag har något åt dig i min blogg...

2009-01-25 @ 18:34:32
Postat av: Huset på landet

Ja det var jag som skrev den förra kommentaren, vet inte varför det inte syntes...

2009-01-25 @ 18:35:59
URL: http://husetpalandet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0