Är det vår nu?

Solen och värmen har fått snön att smälta igen men vågar man verkligen lita på att våren har kommit för att stanna? I morse hade jag velat ha kameran med mig när jag åkte med svävaren till fastlandet eftersom naturen höll tydligt på att lämna vinterklädseln för att byta till mer vårigare utstryrsel. Vi får se hur isarna reagerar på den stigande dagstemperaturen: envisas de att stanna kvar eller har vi öppet vatten om några veckor?
I morgon ska vi åka till Åland för att hälsa på hos Tiinas familj. Det blir första gången på länge vi har tid att bekanta oss med ö-gruppen utan någon brådska vidare. Oftast ser man Åland bara från Finlandsbåten när man susar förbi på väg mot Stockholm eller Åbo. Men innan vi åker ska vi gratulera en god vän och granne som har födelsedag i dag. Och den här gången behöver vi inte alls tänka på isläget eftersom hon bor bara en stenkast från oss.

Aurinko ja lämpö ovat taas saaneet lumet sulamaan, mutta uskaltaako sitä todella luottaa siihen, että kevät on tullut jäädäkseen? Aamulla matkustaessani ilmatyynyaluksella mantereelle kaipasin kovasti kotiin jäänyttä kameraani, sillä luonto oli selvästikin vaihtamassa talvivaatetustaan keväisemmäksi. Saapa nähdä miten jäät reagoivat nousevaan päivälämpötilaan: pysyvätkö ne itsepäisesti paikoillaan vai lähtevätkö ne jo parin viikon kuluttua?
Huomenna lähdemme Ahvenanmaalle tapaamaan Tiinan perhettä. Se onkin ensimmäinen kerta pitkään aikaan kun saamme tutustua saariryhmään ilman sen kummempaa kiirettä. Useimmiten Ahvenanmaan näkee nimittäin vain Ruotsinlaivan ikkunasta matkalla Tukholmaan tai Turkuun. Mutta ennen kuin lähdemme aioimme onnitella hyvää ystävää ja naapuria, jolla on syntymäpäivä tänään. Tällä kertaa meidän ei tarvitse edes miettiä jään kantavuutta, sillä hän asuu vain kivenheiton päässä meiltä.



Den här fina utmärkelsen fick jag av Jantiina för en tid sedan. Eftersom den är på finska delar jag den vidare till tre inspirerande bloggare som skriver på finska.

Tämän hienon tunnustuksen sain Jantiinalta jokin aika sitten. Koska se on suomeksi lähetän sen edelleen kolmelle inspiroivalle blogistille, jotka kirjoittavat suomeksi.

Elinan blogi

Huset på landet

Saariston lasten mama

Kommentarer
Postat av: Huset på landet

Hej! Stort grattis till utmärkelsen och tusen tack för att du tänkte på mig ;).

Idag har det varit vår i luften här också, trots att det kom några snöflingor mitt på dagen!

Oj, så många kalas ni har, jag tror att ni har mycket mer umgänge än en familj som bor mitt i storstan!

2009-04-01 @ 16:56:51
URL: http://husetpalandet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0