Äppelfest


Bild Söderlångviks gård

Förra helgen firades Äpplens dag på flera ställen i landet, bland annat på Söderlångviks gård. Den höstliga äppelbilden kommer därifrån. Vi uppmärksammade dagen med att göra egen äppelsylt. Det blev supergott! Året verkar ha varit ett bra äppelår och flera av våra grannar har fått så mycket äpplen att de inte kan använda allt. Tur för vår del eftersom nu kan vi också frossa i äpplen fast vi inte har några egna äppelträd!

Viime viikonloppuna vietettiin Omenen päivää eri puolilla maata ja muiden muassa esimerkiksi Söderlångvikin kartanolla. Syksyinen omenakuva onkin sieltä peräisin. Me huomioimme päivän valmistamalla omaa omenahilloa. Siitä tuli herkullista! Kuluva vuosi näyttää olevan erinomainen omenavuosi ja monet naapureistamme ovatkin saaneet niin suuren omenasadon etteivät ehdi sitä itse käyttämään. Onneksi niin, sillä nyt mekin pääsemme nauttimaan omenista vaikkei meillä omia omenapuita olekaan!

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Passar även på att svara på en utmaning jag har fått av Pirre från Galleri Hönshuset

Fem saker jag har i frysen
fisk (alla sorter och alla storlekar)
bär (jordgubb, blåbär, lingon, havtorn)
svamper (mest kantareller, trattkantareller och karl johan-svamper)
glass (till barnen)
rostbröd (håller länge och kan ändå rostas på en sekund)
Fem saker jag har i garderoben
Jag har bara kläder i garderoben. De är mest sköna, bekväma och tåliga eftersom jag är oftast hemma, ute i skogen eller ute vid havet.
Fem saker jag har i bilen
tre bilbarnstolar
kartböcker över Finland och Sverige
barnsångbok (tidsdriv på långa resor)
små mynt (både euro och kronor)
filt till hunden
Fem saker jag har i handväskan
Jag har inte använt handväskan sedan vi flyttade hit utan bär i stället med mig en tygkasse som min dotter har målat. När jag ska i väg någonstans skrapar jag bara ihop plånboken, mobilen, kalendern samt några nappar och blöjor (om minstingen följer med).

Utmaningen skickar jag vidare till dessa bloggar:
Huvilaunelmaa
Kotirouva Kiinassa
Livet mitt i skärgården
Livet på Bergagården

Svara gärna om ni vill och har tid!

Kommentarer
Postat av: Bergagårdens Lina

Kul!

Jag ska svara när jag kommer hem! Är ute på vift :)

2008-09-29 @ 21:27:51
URL: http://www.bergagardens.blogspot.com
Postat av: Anonym

Vad härligt! själv har jag torkat äppelringar idag. Det blir mumsigt godis det!

2008-09-29 @ 21:33:58
Postat av: kamomilla

Det förra var från kamomilla men namnet kom inte med...

2008-09-29 @ 21:35:14
URL: http://lillakamomilla.blogspot.com
Postat av: Piritta

Hej Päivi. Dem där äpplena såg riktigt goda ut, samtidigt som dem såg väldigt giftiga ut =) alldeles knallröda.... Vad kul att du svarade på frågorna, kul o veta lite mer om dig. Nu ska jag måla portalen i vardagsrummet. Ha en bra dag. Kram Pirre

2008-09-30 @ 09:23:46
URL: http://gallerihonshuset.blogspot.com
Postat av: Huset på landet

Roligt att läsa dina svar! 3 bilbarnstolar?? Då ryms inte så mycket annat i bilen! Härlig äppelbild! Skulle du ha bott nära oss, skulle du också ha fått hämta äppel =). De flesta hamnar tyvärr på komposten trots att vi använder många själva och har gett bort massor.

2008-10-01 @ 18:15:37
URL: http://www.husetpalandet.blogspot.com
Postat av: kamomilla

Jag kärnar äpplena med en kärnare och skär skivor som blir som 3mm tjocka ringar. man kan doppa i citronvatten om man vill hålla färgen på dem men det är inte nödvändigt. Jag torkar äppelringarna i ugnen på 50-70grader med luckan lite öppen, eller lufttorkar på ett snöre hängande luftigt med mellanrum mellan ringarna. Det tar några dagar innan de är helt torra, sega och mumsiga.

2008-10-01 @ 21:39:05
URL: http://lillakamomilla.blogspot.com
Postat av: Päivi

Nu ska jag genast torka lite äppelringar! Tack för tipset, Kamomilla.

Hälsningar också till andra kommenterare. Jag kommer snart på besök hos er!

2008-10-02 @ 13:34:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0