Vårsysslor



Jag har börjat med en ny morgonrutin: så fort jag vaknar går jag ut och betraktar fåglarna i viken utanför vårt hus en stund. De flesta är ejdrar och knipor men ibland får man syn på några mer ovanliga arter. Här om dagen flög två alfåglar förbi och sedan lördag har ett par svarthakedoppingar simmat i viken.
Vi har även börjat fiska igen efter islossningen. Första fångsten blev rekorderlig med ett 20-tal fina matfiskar som sikar, gösar och abborrar. Andra gången blev det mest simpor och faktiskt en för oss helt ny bekantskap, storströmmingen. Det vi inte får med nät försöker barnen fånga med hov från bryggan. Matfiskar blir det sällan men däremot gott om småfiskar, musslor eller havsräkor.


Olen äskettäin omaksunut uuden aamurutiinin: heti herättyäni menen hetkeksi ulos katselemaan lintuja talomme edustalla olevalla lahdella. Suurin osa linnuista on haahkoja ja telkkiä, mutta joskus näkee harvinaisempiakin lajeja. Yhtenä päivänä lensi allipari lahden yli ja lauantaista lähtien lahdessa on uinut uikkupari (svarthakedopping).

Olemme myös aloittaneet kalastamisen uudelleen jäiden lähdön jälkeen. Ensimmäinen saalis oli ennätysmäinen: parikymmentä hienoa ruokakalaa, kuten siikoja, kuhia ja ahvenia. Toisella kerralla saimme enimmäkseen simppuja, mutta myös yhden ihan uuden kalan, isosilakan. Mitä verkoilla ei saa, yrittävät lapset pyydystää haaveilla laiturilta. Ruokakaloja sillä tavalla saa harvoin, mutta sitäkin enemmän pikkukaloja, simpukoita tai merirapuja.


Små och stora fiskare i arbete


Kommentarer
Postat av: Mimi

Det var faktiskt ett härligt veckoslut. Jag var på ängesö redan fr.o.m. torsdag kväll. På söndagen åkte jag hem för att den här veckan igen åka ut på onsdag kväll. Jag har alla världens blomodlingar på gång därute. Om ni vill se lite bilder ifrån ängesö, så gå via länken på den bloggen som ni brukar skriva på till Mimis trädgårdsglädje. Den bloggen handlar om min ängesöträdgård, men tyvärr är det ibland lite svårt att komma in där pga. för många användare!

2009-04-28 @ 15:26:54
URL: http://mimisantik.blogspot.com
Postat av: Pirre

Hej på dig. Hur står det till?



Vilken härlig morgon rutin =) Det är så skönt nu på mornarna när man vaknar och så hör man fåglarna och ser solljuset...



Det måste vara underbart hos er just nu den här årstiden med allt som vaknar till liv...båtar, fåglar och mer liv o rörelse....



Önskar er en underbar valborg. Kram Pirre

2009-04-30 @ 09:59:39
URL: http://gallerihonshuset.blogspot.com
Postat av: Ullis/Leva på landet

Så härligt det er ut. Här vaknar vi av fåglarna som sjunger på morgonen.



Ha en riktigt skön helg!

Kram Ullis

2009-05-01 @ 22:10:38
URL: http://levapalandet.blogspot.com
Postat av: Kamomilla

Jag skrev en kommentar men den for ut i cyberspace. nytt försök:



Vilken fiskelycka! Här kommer ingenting! Och när mina föräldrar var till stugan över helgen löd rapporten därifrån : "ingen fisk, vi får pilka i sillburken!!"

2009-05-03 @ 19:54:37
URL: http://lillakamomilla.blogspot.com
Postat av: Anonym

Så härlig morgonrutin du har! Tyvärr hinner jag inte med det när man far iväg på jobb från morgonen men jag brukar se många olika fåglar på väg till jobbet. Nere i stranden har vi massa olika sjöfåglar som simmar på den här tiden på året! Härlig tid!

2009-05-03 @ 20:21:05
URL: http://www.mitt-skargardsliv.blogspot.com/
Postat av: Sannamaria

Kevätterkkuja sinne, ja tsempit laiturielämään yksivuotiaan kanssa :) Laitoin saamani blogitunnustuksen vielä "takaisin" sinulle päin, koska tulen näistä kuvista ja saaristojutuista aina hyvälle mielelle :)

2009-05-05 @ 08:01:47
URL: http://saaristonmama.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0